Luisteren naar je lichaam, hoe doe je dat?

Je kunt met je verstand vast aardig wat dingen bedenken die goed voor je zijn. Als je ook naar je lichaam luistert, krijg je aanwijzingen om dat goede gedrag op het juiste moment toe te passen. ‘Voldoende slapen is belangrijk’ (verstand) kun je dan bijvoorbeeld combineren met ‘ik voel me moe’ (signaal lichaam) en dan weet je dat je naar bed wilt.

Nu vinden veel mensen het niet meevallen om goed naar hun lichaam te luisteren. We zijn tegenwoordig meer getraind om met ons verstand bezig te zijn. Wil je beter naar je lichaam luisteren, dan kunnen de volgende drie stappen je van dienst zijn.

1. Merk een signaal op. Kies er regelmatig voor om heel even je voeten plat op de grond te zetten en te kijken of je iets nuttigs opmerkt.

2. Accepteer dat er iets is. Je lichaam (jij dus) heeft het recht om af en toe aandacht en verzorging te krijgen. ‘Nu even niet, ik ben bezig,’ kun je niet te vaak denken. Dan doe je jezelf tekort.

3. Zorg dat je krijgt wat je nodig hebt. Vooral bij de biologische basisbehoeftes van je lichaam is dit belangrijk: zuurstof, water, voedsel, slaap en aanraking. Maar als je je echt goed wilt voelen, zijn ook beweging en ontspanning belangrijk.

Word je echt goed in het herkennen van signalen van je lichaam, dan kun je zelfs geestelijke en emotionele behoeftes heel duidelijk gaan opmerken in je lijf. Een pijntje, een steek, een kriebeltje… Of tekenen dat er iets helemaal niet klopt aan de situatie waar je je in bevindt – of juist dat er iets goeds op je pad is gekomen. Je intuïtie huist immers ook in je lichaam.

Gaan alle drie de stappen meestal goed bij jou? Of zit er eentje bij die je de komende tijd meer aandacht wilt geven?

3 comments

  • Bij mij is 2 maanden geleden diabetes 2 geconstateerd, nu weet ik niet meer wat wel en niet te doen. Misschien weten jullie raad?

    • Hoi Corry,

      Dat was vast geen leuk nieuws om te krijgen! Heb je verder nog informatie gekregen over hoe je het nu moet aanpakken, bijvoorbeeld van je huisarts of degene die je de diagnose heeft gegeven? En krijg je medicatie?

      Bij diabetes 2 gelden feitelijk dezelfde dingen als bij iemand die dat niet heeft, alleen zijn ze extra belangrijk geworden: een gezonde voeding met vooral groente, volkoren granen, onbewerkt vlees/vis, eieren, noten, vers fruit, genoeg water en weinig suiker, alcohol en witmeelproducten. Daarnaast helpt genoeg bewegen, goed slapen en voldoende ontspannen. Maar dit zijn natuurlijk algemene adviezen! En de meeste mensen vinden deze dingen ook best lastig om vol te houden in de praktijk.

      Ik zou je aanraden om in ieder geval instructies te vragen bij je huisarts als je die nog niet hebt. Op deze site vind je in het menu onder ‘informatie over afvallen’ allerlei artikelen die ook voor jou goede tips kunnen bieden. Ze gaan namelijk allemaal over goed voor jezelf zorgen en dat is voor iedereen nodig, maar voor jou vanwege je diabetes natuurlijk helemaal.

      Veel succes.

      Groeten,
      Meijke

  • Ja, de signalen van je lichaam leren herkennen.
    Zo voel ik me heel gejaagd.
    Dit voel ik door jouw oefening met twee voeten op de grond te zetten en even in mezelf.
    Dan voel ik dat het belangrijk is om de tijd voor dingen te nemen en 1 ding tegelijk te doen.

    Accepteren van mijn lichamelijke beperking . ook zoiets.
    Maar goed dat ik leer tevreden te zijn met wat ik wel kan en hoe ik al vooruit ben gegaan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.