6 concrete tips om je energie te vergroten

freeimage-13854721-webEnergie is letterlijk de brandstof die beschikbaar is in je lichaam. Maar het draait niet alleen om hoeveel energie je in theorie bij je draagt. Het gaat erom of je die energie ook voelt, of hij beschikbaar is als je iets wilt doen. In dit artikel krijg je tips om je vaker en langer energiek te voelen.

Tip 1. Om energie vrij te maken, heeft je lichaam allerlei stofjes nodig. Die krijg je binnen via je voeding. Hoe beter je eten is samengesteld, des te beter kan je lichaam energie verbranden. Daardoor val je niet alleen beter af, je voelt je ook anders. Kijk bijvoorbeeld of je een paar keer per dag groente kunt eten.

Tip 2. Je begint de dag met een bepaalde hoeveelheid energie. Maak je die voor het eind van de dag helemaal op zonder bij te tanken, dan is er ´s nachts geen energie om het herstelproces te starten. Als je naar bed gaat mag je wel moe zijn, maar niet gesloopt.

Tip 3. Energie bijtanken gedurende de dag kun je doen door even iets anders te gaan doen. Wissel denken en doen af, of bijvoorbeeld binnen en buiten zijn, creatief bezig zijn en rationeel denken of praten en zelfstandig werken.

Tip 4. Van alles tegelijk doen of door elkaar, lijkt misschien efficiënt. Maar dat is het niet. Focus op dat waar je mee bezig bent en blijf minimaal een kwartier bij dezelfde (soort) activiteit. Dan presteer je beter en heb je meer plezier en voldoening.

Tip 5. Plan ‘omgekeerd’: kijk eerst wat je op een dag nodig hebt om goed te kunnen functioneren (voeding, frisse lucht, afwisseling, rust, contact…?) en bereid dat voor. Dan zul je de rest van de tijd heel effectief bezig zijn met je taken en verantwoordelijkheden.

Tip 6. Maak onderscheid tussen dingen die urgent zijn en dingen die belangrijk zijn. Besteed je tijd aan belangrijke dingen: de dingen die voor jou het leven de moeite waard maken. Dingen die ‘nu’ lijken te moeten, blijken soms helemaal niet belangrijk te zijn. Die kosten energie, maar leveren niets op.

Kijk maar eens of er een tip bij zit waar je de komende weken iets aan hebt. Ik wens je veel energie!

6 comments

  • Vandaag heb ik tot 11uur geslapen! Blijkbaar was ik een beetje moe :-). Dat klopt ook wel, ik was de afgelopen weken druk met allerlei andere dingen dan echt goed voor mij zorgen. Ik ga aan de slag met tip 5!

  • Heel goed dit artikel, waarmee je wil zeggen dat je met je gedrag veel aan je energiehuishouding kunt doen. Zeker nu er zoveel te doen is geweest met al die omstreden energiedrankjes.

  • Ja i.d.d. hele goede tips. Dank je wel Meijke!
    Het positieve effect van tip 1 heb ik de afgelopen jaar zeker wel ondervonden. Ik heb het gevoel, dat ik vele malen meer energie heb, door een andere eet en leefwijze.
    Met tip 6 was ik toevallig pas geleden al aan de slag gegaan en ik heb een ‘reminder’ voor mezelf gemaakt van de 10 dingen, die me het meest gelukkig maken in mijn leven. HIER te zien.
    Van tip 4 en 5 kan ik nog veel leren en daar wil ik me in de komende tijd ook meer mee bezig gaan houden.

  • Ben nu net uit mijn Burn-out aan het klimmen. Heb hier gelukkig begeleiding bij van een revalidatiebureau. De tips hier kloppen zeker. Met name het afwisselen in taken en het omgekeerd plannen. Fijn om dit even op een rijtje te zien. Wel zou ik de eerste tip graag wat meer uitgewerkt willen zien. Er staat dat bepaalde voeding ervoor zorgt dat je beter je energie kan gebruiken die in je lijf ligt opgeslagen. Ik heb genoeg opgeslagen liggen maar voel me toch vaak erg moe. dus graag hier iets dieper op doorgaan!

    • Hoi Silke,

      Daar is inderdaad een heleboel over te zeggen! Ik ben nu alle bestaande teksten van een ‘categorie’ aan het voorzien. Bij punt 1 zou de categorie eten kiezen de meeste inspiratie kunnen geven.

      Er komen nog de nodige stukjes met informatie en tips bij de komende tijd.

      Groetjes,
      Meijke

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.