Een goed plan maken voor blijvend afvallen – waar let je op?

Alles lezen over afvallen, naar ieders advies luisteren en dan proberen alles tegelijk goed te doen, kost je waarschijnlijk heel veel inspanning. En vooral: je zou wel eens vast kunnen lopen. Wie weet helpen deze tips je:

1. Begin met een beetje realisme.
Ga na hoe lang je al met je gewicht worstelt en bedenk hoeveel tijd je nodig zult hebben om dat helemaal om te keren. Besef ook dat je niet alles tegelijk kunt veranderen. Geef jezelf toestemming om het stap voor stap aan te pakken en steeds meer plezier te krijgen in hoe je je ontwikkelt. Want je gaat je zeker ontwikkelen!

2. Kijk naar patronen, niet naar los gedrag.
Jezelf vertellen dat je altijd gezond moet eten, elke dag moet bewegen, steeds op tijd naar bed moet, nooit meer dan één glas wijn mag, altijd aardig moet zijn, zes glazen water moet drinken (enzovoort) levert een lange lijst met eisen op die je nooit allemaal tegelijk in de gaten kunt houden. En al die soorten gedrag hangen samen. Je kunt een dus iets revolutionairs doen: je aandacht verleggen naar patronen in je gedrag. Als je die verandert, verbeteren je gewoontes vanzelf mee. De patronen liggen vaak op een van deze gebieden:

1. Rust in je lichaam:

  • Basisbehoeftes – weet je die te herkennen en als je ze herkent, vervul je ze dan ook?
  • Inspanning en ontspanning – zijn die in balans, of krijg je teveel of te weinig?

2. Rust in je hoofd:

  • Tijd en energie – besteed je die aan belangrijke dingen of niet?
  • Omgaan met onrust – kun je die verdragen in plaats van hem weg te drukken (b.v. met eten)?

3. Begin bij het begin
Kies een logische volgorde: begin bij iets wat je gemakkelijk kan veranderen en wat je een basis geeft voor volgende stappen. Pak pas een volgende stap op, als je eerste stap je gemakkelijk afgaat.

4. Maak van je wensen concrete acties
“Ik wil mijn tijd voortaan aan belangrijke dingen besteden, zodat ik energie overhoud” is geen actie maar een wens. Bij zo’n wens horen acties: dingen die je nu meteen kunt gaan doen. Stel jezelf bij je wens of je besluit de vraag: “Wat zou ervoor nodig zijn om…?” In dit geval “… om mijn tijd aan belangrijke dingen te besteden”. En ga daar even goed op in voor jezelf, tot dat je concrete acties voor jezelf hebt gevonden.

 5. Houd je acties op orde.
Vaak ontstaat er een lange lijst acties als je bedenkt wat er nodig is om… (je tijd aan belangrijke dingen te besteden). Noteer die acties voor jezelf en kies er dan eentje uit (eventueel twee, als ze eenvoudig zijn) waar je mee begint. De actie die je nu oppakt, moet er een zijn die je heel haalbaar lijkt en die je ook iets op gaat leveren. Daardoor versterk je je zelfvertrouwen en je motivatie, zodat je een volgende actie van je lijstje kunt oppakken als die eerste gelukt is.

Het hoeft niet allemaal vandaag; het is de bedoeling dat je je hele leven bezig blijft je te ontwikkelen. Maar het zou wel mooi zijn als je nu meteen wilt beginnen! Dan weet je dat je een goed, concreet en haalbaar plan hebt bedacht.

4 comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.