Honger kunnen voelen

(oorspronkelijk geschreven op 27 maart)

Gisteren had ik een leuk gesprek met Maartje Punt van de Nederlandse Obesitas Kliniek. Ze schrijft voor haar opleiding psychologie een scriptie en wilde graag met mij praten over verzadiging. En vooral over de vraag: wat kun je doen als iemand niet voelt wanneer hij genoeg gegeten heeft?

Waar we op uit kwamen, is dat je eerst kunt kijken wat wel lukt en wat niet.
1. Kun je dingen voelen in je lichaam en in je buik?
2. Weet je hoe honger voelt? Kun je honger en andere behoeftes uit elkaar houden?
3. Zo ja, als je honger hebt, merk je die dan ook op?
4. En als je merkt dat je honger hebt, zorg je dan ook dat je iets te eten krijgt?

Als je weet tot waar je komt, weet je ook waarmee je het beste aan de slag kunt gaan. Lukt alleen het laatste niet, dan moeten we misschien uitleggen waarom het belangrijk is om te eten als je honger hebt. Daar heb ik het vandaag nog over gehad in de workshop FOOD! in Hilversum. Of misschien moeten we het hebben over prioriteiten.

Merk je je honger niet op, dan ben je misschien te druk met andere dingen. Ook daar kan het helpen om over prioriteiten te denken of te praten.

Gaat het bij punt twee al niet goed, dan komen mensen meestal bij ons in de training ‘Herken je behoeftes’. Misschien is het gewoon een kwestie van leren welke behoeftes er zijn. Of moeten we kijken of je ooit honger kon voelen. Als je het nooit hebt gekund, is het namelijk geen oplossing om te gaan zitten wachten tot je honger krijgt. Dan kunnen we waarschijnlijk beter eerst een goed eetschema voor je bedenken en je daaraan laten wennen. Wie weet komt je hongergevoel dan alsnog.

Ben je sowieso niet gewend om dingen te voelen in je lichaam, dan kun je besluiten om dat vermogen te ontwikkelen. Dat levert een hoop op, want waarschijnlijk heb je tot nu toe weinig contact met je lichaam gehad. En mis je dus een deel van jezelf. Maar het zal ook een langzaam leerproces worden, dat je stapje voor stapje kunt (en moet) aanpakken. Er zijn mensen die gespecialiseerd zijn om je daarbij te begeleiden, bijvoorbeeld met haptonomie.

Oh ja, en waarom het zo belangrijk is om honger te kunnen voelen?

Hoe moet je anders weten wanneer je moet gaan eten? En hoe weet je dat je genoeg hebt en dat je kunt stoppen, als je nooit honger hebt gevoeld en dus ook geen verzadiging kunt opmerken?

www.wegmetdeweegschaal.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.