Laten we niet op het bedrijfsleven wachten
De voorlopige ´Dietary guidelines´ voor 2010 zijn gepubliceerd in de VS. Van de Amerikanen is inmiddels 2/3 te zwaar. De bijgewerkte richtlijnen geven aan dat mensen genoeg moeten bewegen en niet teveel moeten eten. En dat ze gezonde dingen moeten eten. Meer plantaardig voedsel, meer vis, minder verzadigd vet, suiker en zout. Dat stond ook al in de versie van 2005. Wat meer nadruk krijgt, is dat de omgeving moet veranderen om het mensen gemakkelijker te maken om gezonde keuzes te maken. De industrie zou bijvoorbeeld een bijdrage moeten leveren door gezondere producten te maken en op de markt te brengen.
Ik vraag me ernstig af of het handig is om daarop te rekenen. Bedrijven kunnen hun omzet niet vergroten als ze ons onbewerkte groente, fruit, eieren of vlees verkopen, of bijvoorbeeld brood dat gewoon uit volkoren granen, gist en water bestaat. Ze verdienen hun geld met bewerkte producten die ons verleiden met suiker, vet, zout en gemak. En daarna verdienen ze geld met kunstmatige producten die ons beschadigde lichaam kunnen helpen ´herstellen´. Bijvoorbeeld omdat het vet eruit gehaald is, ze kunstmatige zoetstoffen bevatten of verrijkt zijn met vitaminen of vezels.
Ik ben ervan overtuigd dat als je (hier of in de VS) gezonder en slanker wilt worden, je bepaalde ‘offers’ moet brengen:
– elke dag bewegen (ook als je moe bent of geen zin hebt)
– hoofdzakelijk eten als je honger hebt (en niet als je je verveeld, teleurgesteld bent, je onrustig voelt…)
– stress verminderen (ook als je daarbij het risico loopt dat je iets misloopt of faalt in een prestatie)
– niet-voedzame dingen alleen eten op speciale momenten (in plaats van vier keer per dag in plaats van een maaltijd)
– elke nacht ongeveer acht uur slapen (ook als er nog iets leuks op tv is)
Dat deze dingen ‘offers’ zijn in onze ogen, komt voor een deel door de reclameboodschappen die we van het bedrijfsleven krijgen. De reclames vertellen ons dat we alles wat moeite kost moeten blijven vermijden. En dat alles leuk en lekker moet zijn. Dus dat we hun producten moeten kopen.
Ik neem ze dit helemaal niet kwalijk, want hun doel is om winst te maken. Anders kunnen ze niet bestaan.
Maar het helpt om te beseffen dat de dingen die ik hierboven noem, helemaal geen offers zijn. Het zijn gewoontes die je misschien een tijdje moet oefenen en waarvoor je wellicht nieuwe vaardigheden moet leren. Maar het zijn vooral gewoontes waar je een stuk fitter en gelukkiger van kunt worden.