Meijkes ongezonde neigingen

Voor wie nog steeds denkt dat ik geen ongezonde neigingen heb, hier komen de belangrijkste! Ik zal alleen die dingen noemen, die ik nog steeds heb…

1. Ik heb een grote voorliefde voor dingen die zoet zijn en smelten. Denk aan schuimpjes, mokkataart, negerzoenen enzo.
2. Als die in de kast liggen of op tafel staan, blijf ik ervan eten.
3. Als ik ´s ochtends niet meteen mijn sportkleren aantrek om kort na het ontbijt Zumba te gaan doen, kan ik me er de rest van de dag niet toe zetten.
4. Als ik eenmaal achter mijn laptop zit, wil ik er liever niet meer achter vandaan.
5. Bij sportieve activiteiten blijf ik het liefste langs de kant zitten.
6. Zelfs als ik negen uur achter elkaar heb gewerkt, krijg ik de neiging om ´s avonds weer te gaan werken.
7. Als ik geen zin heb in chips en mijn vriend gaat ze eten, dan wil ik ze toch eten.
8. Ik vergelijk mijn eigen prestaties met die van anderen om te zien of ik het wel goed genoeg doe.
9. Ik lig liever op de bank een film te kijken dan dat ik naar buiten ga.
10. Als ik mezelf zielig vind, wil ik iets kopen dat zoet is en smelt.
11. Ik wil altijd precies drie taken meer plannen op een dag, dan ik af kan krijgen.

En dan de clou: het gaat er niet om of je ongezonde neigingen hebt. Die heeft iedereen. Ik kan uitleggen waarom, maar dat is een heel verhaal en dat is voor een andere keer. :-)
Het gaat erom of je bij zo’n neiging bedenkt of je je goed gaat voelen door het werkelijk te doen. Soms is dat zo, maar meestal niet. Als het niet zo is, kun je de discipline opbouwen om datgene te doen waar je je wel goed door gaat voelen.

10 comments

  • Ga zo door met je leuke blogs. :)

  • Bedankt voor de aanmoediging. :-)

  • "Kun je de discipline opbouwen om datgene te doen waar je je wel goed door gaat voelen"…

    Maar hoe?! Dat lukt me altijd maar even. En alleen als alle omgevings'factoren' positief zijn, haha.

  • Charlotte Wortmann

    Toch is het mogelijk om van je ongezonde neigingen af te komen. Het vergt enige toewijding, maar dan zal je ook merken dat de behoefte er gewoon niet meer is en dat je dingen gewoon doet omdat ze goed voelen, zonder de kiezen op elkaar te moeten houden.

    Hoe doe je dat?
    Je begint met het onderzoeken van de behoefte die ten grondslag ligt aan je ongewenste (eet)gedrag. Het principe is gebaseerd op de wetenschap dat de ongezonde gewoonte zijn oorsprong heeft in het verleden: ooit had je een behoefte die niet vervuld werd. Dit te voelen was te bedreigend voor het kind dat je was omdat je nog veel te kwetsbaar was om die waarheid toe te laten. Je hebt daarom de ongewenste gewoonte ontwikkeld om de illusie te creëren dat je zelf in je behoeften kon voorzien.
    Pas als je werkelijk weet wat die behoefte is en hebt kunnen voelen waar die vandaan komt kan je hem laten waar hij thuis hoort: in het verleden. Er vindt dan heropslag plaats in je emotionele geheugen dat de behoefte oud is en niet meer van toepassing op het heden.
    Wanneer je voor tenminste een paar weken lang je (eet)gedrag zo lang mogelijk uitstelt zonder ermee te stoppen, consequent voelt wat de (oude) behoefte is, contact maakt met het gevoel in je lichaam en weet dat dit een oud gevoel is, kunt je werkelijke transformatie krijgen en de behoefte doen uitdoven.

    Voor meer informatie hierover, lees de boeken van Ingeborg Bosch.

    Charlotte Wortmann,
    Psycholoog

  • Hoi Charlotte,

    Daarmee lijk je te zeggen dat er mensen zijn die altijd alleen maar geneigd zijn om dingen te doen die goed voor ze zijn, omdat ze alle behoeftes uit hun verleden onder ogen gezien hebben en 'getransformeerd zijn'. Ik ken die mensen niet.

    En het lijkt me ook een ontmoedigend statement voor al die mensen die al jaren proberen om eerlijk naar zichzelf te kijken en stap voor stap dingen te veranderen. Volgens mij stopt je eigen ontwikkeling nooit. Je loopt altijd weer tegen gewoontes aan die je liever niet zou hebben. Voor zover ik je ken, bedoel je het ook niet zo. Maar je stukje komt op mij wat kort door de bocht over.

    En daarnaast zijn er in mijn ogen ook behoeftes die niet met het verleden te maken hebben of met emoties, maar gewoon met een lichamelijke behoefte op dit moment. Honger bijvoorbeeld, of vermoeidheid. Dan moet die behoefte helemaal niet uitdoven, maar serieus genomen worden.

    Groetjes,
    Meijke

  • Hoi Sandie,

    Als het niet lukt om dingen vol te houden, zijn er vaak twee mogelijkheden:
    1. Je weet niet goed genoeg waar je het voor doet (hoe je je leven wilt hebben), waardoor je motivatie niet sterk genoeg is.
    2. Je mist bepaalde inzichten of vaardigheden.

    Als je voor jouzelf meer over dat laatste wilt weten, zou je eens kunnen kijken op http://www.visiom.nl/analyse.

    Groetjes,
    Meijke

  • Charlotte Wortmann

    Hoi Meijke,

    Ik snap je reactie op mijn stukje. Ik ben zelf ook nog iedere keer verrast als ik bij mezelf of anderen zie dat het ineens onbelast is geworden om met een bepaalde situatie om te gaan, en niet meer in je oude gedrag te vervallen. Dat je niemand kent die dat lukt is niet zo vreemd. Het vergt een hele specifieke benadering die relatief nieuw is. Ingeborg Bosch heeft die ontwikkeld. Die methode moet je jezelf eerst eigen maken en dat vergt een hoop toewijding en overgave. Maar het is mogelijk, en daarom schrijf ik er ook over. Het is juist goed nieuws voor al die mensen die zo struggelen met hun (eet)gedrag of andere destructieve gedragingen om met hun emoties om te gaan.
    Behoeftes die horen bij je volwassen leven moet je nooit uitdoven. Dat is ook niet wat ik schrijf. Ik schrijf over ongezonde behoeftes. Die horen niet bij een volwassene. Wat niet wil zeggen dat je niet eens iets lekkers en ongezonds zou mogen eten. Misschien ben je dan gewoon aan het genieten van het leven.
    Volledige transformatie van alle 'ongezonde' of 'destructieve' dingen in je leven bereik je waarschijnlijk niet in een leven, daar heb je gelijk in. Die paar weken die ik noem gaan ook pas in als je de methode eigen hebt gemaakt en dan concequent gaat toepassen op een gebied. Dient zich iets nieuws aan, dan kan je het daar weer op toepassen. Zo word je steeds vrijer om in het nu te leven met wat zich nu aandient en daar een vrije keuze in te maken.

    Groetjes,
    Charlotte

  • Hoi Charlotte,

    Ik zei natuurlijk niet dat ik niemand kende die in staat was een ongezonde neiging om te buigen. Die mensen zie ik dagelijks. Maar volgens mij is er niemand vrij van ongezonde neigingen. Ook niet de mensen die PRI beheersen. Dat je dankzij PRI of andere therapie of technieken kunt leren om beter met die neigingen om te gaan en een belangrijk deel zelfs te laten verdwijnen, geloof ik ook. Anders zou ik zeggen dat mijn eigen werk geen zin heeft. :-)

    Misschien blijkt uit deze discussie wel vooral dat ieder mens veel kan leren en dat er veel mogelijkheden zijn om een stap verder te komen.

    Groeten,
    Meijke

  • Hoi Meijke,
    Bedankt voor de inspirerende nieuwsbrief :o)
    Groetjes,
    Mascha

  • Ik ga dat boek van Ingeborg Bosch toch eens lezen.Hoe vreemd is het dat je vaak tijden soms zelfs jaren je gedrag onder controle kan houden en dan plotseling is het over. Er gebeuren vervelende dingen in je leven en je valt weer helemaal terug .Dan moet je jezelf weer op de rails zien te krijgen, dit is mij een paar keer overkomen en je weet dat je niet goed bezig bent maar kan het op dat moment niet veranderen

Laat een antwoord achter aan Meibloempje Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.