Niks ´elk pondje gaat door het mondje´

Misschien is het soms nodig om mensen eraan te herinneren dat eten ergens blijft als je het opeet. Dat je lichaam het eten uit elkaar haalt en alle stofjes gebruikt of bewaart (behalve gif en afvalstoffen). Maar toch vind ik het een stom gezegde: ‘Elk pondje gaat door het mondje’. Het suggereert dat mensen aankomen omdat ze teveel eten en dat dat altijd op dezelfde manier gebeurt. En dat klopt niet.

Zo kan het gebeuren dat twee mensen hetzelfde eten en dat de een dan aankomt in gewicht en de ander afvalt. Ook als die mensen even lang en even zwaar zijn en van hetzelfde geslacht. Als je bijvoorbeeld een andere stofwisseling hebt dan een ander of een ander activiteitenpatroon, ontstaan er meer of minder pondjes. Terwijl je hetzelfde in je mondje stopt.

‘Elk pondje gaat door het mondje’ lijkt ook de suggestie te doen dat het goed is om minder te eten, vooral als je te zwaar bent. Er zijn heel, heel veel mensen die elke dag proberen om weinig te eten in de hoop dat ze daar slank van zullen worden. Want als er niets door je mondje gaat, krijg je geen pondjes, toch? En dan moet je lichaam wel vet gaan afbreken, toch?

Het is al een tijdje bekend dat weinig eten vaak averechts werkt. Je lichaam raakt ervan in de stress en gaat minder verbranden. Dat maakt de lijner trager, somberder en minder fit. En het afvallen gaat niet volgens plan. Als je lichaam eindelijk zijn zin krijgt en jou weer aan het eten krijgt, kom je vervolgens heel hard weer aan.

Zojuist is weer een onderzoek gepubliceerd dat het rampzalige effect van lijnen verder laat zien. In California is aangetoond dat het lichaam meer cortisol gaat aanmaken als je gaat lijnen. Cortisol is een stresshormoon. Logisch dat je lichaam dat gaat aanmaken bij hongersnood. Maar wel heel vervelend, want cortisol zorgt dat er meer vet wordt opgeslagen in je buikholte. En laat dat nou de laatste plek zijn waar je vet wilt opslaan, want buikvet verhoogt je kans op allerlei ziektes.

Los daarvan ga je je dus gestrest voelen als je lijnt. Vandaar dat vrijwel niemand het volhoudt. Bij chronische stress krijg je namelijk zin in eten.

Niet doen dus, lijnen! Wel doen: genoeg slapen, genoeg ontspannen, genoeg water drinken, lekker blijven bewegen en iets goeds eten als je honger hebt. Het hoeft niet in een keer goed, maar elk stapje helpt. Zowel om je goed te voelen, als om een goed gewicht te krijgen.

www.wegmetdeweegschaal.nl

10 comments

  • Hi,
    Eindelijk eens een geluid dat begint met WEL in plaats van NIET/GEEN….
    ~wb~

  • Gewicht willen kwijtraken is de eerste fout die mensen maken als ze hun vetmassa omlaag willen/moeten halen. Ze denken dat gewicht verliezen hetzelfde is als slanker worden. Fout! Mensen worden erg vaal lichter doordat je lichaam spiermassa pakt om je lichaam van energie te voorzien. je hebt dan nog steeds (bijna) hetzelfde vet %.
    Mensen willen geen moeite doen om te snappen hoe het lichaam een beetje werkt. Het moet zo makkelijk mogelijk zijn,.. en dus moet er een makkelijk dieeetje aan te pas komen.

    "Aanleg" hebben om "dik" te worden is geen excuus om idd zwaarder te worden. Het ligt nog steeds aan wat je in je mond stopt. En velen weten daar veel te weinig van. Zelfs mensen die al jaaaren met lijnen/afvallen e.d bezig zijn weten in bijna alle gevallen vrijwel niks hoe het nou zit met vetmassa verbranden, en juiste voeding.
    Dus in bijna alle gevallen is het toch echt "elk pondje gaat door het mondje" Altijd is het toch de verkeerde voeding, en verkeerd actief bezig zijn.

  • Hoi Niek,

    Maar dat is goed nieuws! Als jij dan iedereen even uitlegt wat ze moeten eten en hoe ze moeten bewegen, dan is het overgewichtsprobleem zo uit de wereld! ;-)

    Groeten,
    Meijke

  • Die inzichten probeer ik heel veel mensen te geven. En met veel plezier en enthousiastme ook nog;-) En allemaal zijn er erg blij mee. Bijna alle mensen maken dezelfde fouten in hun beweging en voeding's patroon. Ik kijk vaak "raar" op als mensen b.v al 6 jaar tevergeefs met hun gewicht bezig zijn, en dan niet eens hun bmr of eiwit inname welen. Dan is het bijna zeker gedoemd te mislukken omdat ze niet weten hoe hun lichaam een beetje werkt. Je hoeft natuurlijk echt geen expert te zijn, maar een beetje kennis over je lichaam kan echt geen kwaad. Als je b.v met sporten en afvallen wilt slagen moet je weten wat je doet. Weet je dat niet? kom je zeker niet blijvend tot je doelstelling. Iets wat ik maar al te vaak (90%) concludeer bij de mensen.
    Ik neem aan dat jij (Meijke) de mensen langdurig 1 op 1 kunt begeleiden,. iets wat ik helaas niet kan. Vandaar dat ik de mensen probeer te wijzen op bepaalde voeding en bewegings principe's. Ik ben dan ook van mening dat men dan gemotiveerder aan de slag kan, en minder last heeft van stress e.d. Omdat ze dan meer weten waarom iets wel werkt, en waarom niet.

  • Hallo Meijke,

    Ik zit nog zo eens even op deze site te kijken, en merk dat hier eigenijk hetzelfde word gepraat/gedacht over afvallen als ik zo goed als altijd in de sportschool hoor. Namelijk dat er gepraat word over een zogenaamd goed gewicht. Het "Gevaar" daarvan is dat men alleen maar let op hun gewicht als men lijnt o.i.d. Dat men 'gewicht' verliest is 8 v/d 10 keer niet echt niet iets om trots op te zijn. Want, zo weet ik bij navraag bij die personen, dat diegene door niet goed eten, en "verkeerd" sporten een te groot deel van dat verloren gewicht uit spiermassa bestaat. Wat je niet wil als je je vet% omlaag wilt hebben. Spiermassa is dan "heilig" … of iig heel erg belangrijk.
    Wat ik ermee zeggen wil is dat men echt door moet hebben dat gewicht verliezen zomaar niet goed is. En waar dat eventueel verloren gewicht uit bestaat.
    Wat denk jij daarvan?

  • Hoi Niek,

    Mijn doel is dat mensen zich goed gaan voelen. Daarvoor moet je goed voor jezelf zorgen. En wie goed voor zichzelf zorgt, zal een betere lichaamssamenstelling krijgen (meestal betekent dat: meer spieren en minder vet).

    Maar iemand die zichzelf te zwaar vindt, heeft meestal eerst als doel om kilo's weg te krijgen. Die heeft tijd nodig om te begrijpen dat overgewicht geen losstaand probleem is, maar een gevolg van hoe je leeft. Tot die tijd kan het heel nuttig zijn om het te hebben over 'gewicht verliezen', want anders kun je niet in gesprek raken.

    Ik ben het dus helemaal met je eens, alleen kies ik voor een andere manier om de boodschap over te brengen. De meeste mensen die bij mij aankloppen hebben al heel vaak te horen gekregen dat ze anders moeten eten en meer of anders moeten bewegen en dat is niet gelukt. Dat is meestal een enorme teleurstelling, dus weer horen dat je dat moet doen, kan heel ontmoedigend zijn.

    Ik benader het probleem vanuit een andere hoek, namelijk gedrag en gewoontes. Als je wilt dat mensen iets (blijvend) veranderen, moeten ze 1. willen veranderen en 2. het gevoel hebben dat ze dat kunnen. Die twee dingen versterk ik zoveel mogelijk.

    Groeten,
    Meijke

  • Heee Meijke,

    Ik werk in een sportschool zoals je misschien al vermoede;-) de aanmoediging is idd cruciaal daarin. Jah, wat "moet" men allemaal doen? In een sportschool kan ik dat soort dingen natuurlijk mooi motiveren. En krijg de mensen dan ook vrij makkelijk enthousiast daarin. Maar kan helaas de mensen niet 1 op 1 begeleiden daarin,.. wat jij wel kan doen. En dat heeft als vanzelf sprekend een grotere kans van slagen.

  • Hoi Niek,

    In ieder geval erg goed en leuk om te merken dat je nadenkt over wat mensen kan helpen. En hoe je dat zelf het beste kunt doen.
    Ook al spreek je ze maar 1 keertje, dan kun je toch veel bijdragen!

    Groetjes,
    Meijke

  • Heee Meijke!

    Ja, klopt. Ik heb veel wisselende diensten en spreek daardoor niet vaak dezelfde mensen. Daarom verpakt ik mijn motivatie's kort en bondig. Mensen een nieuwe oefening aanleren helpt helemaal niet. Wat wel helpt is mensen de theorie achter de oefeningen aanleren/uitleggen, zodat ze het grotere plaatje zien. Ik merk dat bijna alle vrouwen gaan sporten om strakker te worden, en helaas heb ik er nog geen 1 gesproken die snapt hoe het werkt. Ook geen mannen hoor;-. Dus altijd "verkeerde" voeding, en verkeerd of ineffectief bewegen.
    Men hoort overal wat, trainen op hartslag hier, dieet tips daar,.enz enz,… Maar geen flauw idee hebben wat nou echt belangrijk is. Ik schud de mensen vaak wakker dat ze echt terug moeten naar de basis, en wat die basis dan inhoud op zowel voeding, als in het sporten.
    Ook geef ik mensen vaak de "opdacht" om de door mij gegeven websites over hoe voeding en bewegen en je lichaam werkt. Zodat ze zich in kunnen lezen op hun gemakkie, en zo meer basiskennis hebben om hun doel te verwezenlijken, en daar ook stabiel in blijven.

    En dit probeer ik zoveel mogelijk te doen in de fitness,.. je krijgt er alleen wel snel een droge mond van;-) Maar aan de andere kant ook veel leuke reacties.

  • Een droge mond voor een goed doel dan maar!Vergeet je in ieder geval niet om genoeg water te drinken. ;-)

    Groetjes,
    Meijke

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.