Waarom krijg ik zin in zoet, kort na het avondeten?

Deze vraag krijg ik heel vaak. Ik denk dat veel mensen het dus herkennen, dat je vrij kort na het avondeten zin krijgt in iets zoets. Die zin kan ook nog heel sterk zijn. En misschien vind je het helemaal geen goede zaak dat je gaat zitten snoepen kort na het eten.

Dus hoe komt het? In ieder geval heel goed als je jezelf die vraag stelt. Dat helpt beter dan tegen jezelf zeggen dat het stom is om te snoepen. Daardoor ga je namelijk vervelend voelen en dan zou het wel eens kunnen dat je behoefte krijgt aan nog meer zoetigheid als troost…

Er zijn verschillende oorzaken te bedenken van zin in zoet na het avondeten. Misschien geldt er eentje voor jou, of zelfs meer dan een. Ik geef drie belangrijke:

1. Als je te weinig hebt gegeten ’s middags, ben je erg hongerig tegen de tijd dat je avondeten krijgt en dan is je bloedsuikerspiegel waarschijnlijk behoorlijk laag. Hopelijk eet je bij je avondeten gezonde, voedzame dingen. Het kost je lichaam even tijd om die te verwerken en de energie naar je bloed te sturen. Dus direct na je avondeten is je bloedsuikerspiegel nog steeds laag. En vraagt je lichaam of je alsjeblieft wat snelle energie kunt sturen!
Dat is natuurlijk niet de beste oplossing. Het werkt veel beter om in de middag tijdig iets voedzaams te eten, zodat je met normale trek en een stabiele bloedsuikerspiegel bij je avondmaaltijd aankomt.

2. Als je de hele dag druk bent geweest met je hoofd en nauwelijks op je lichaam gelet hebt, is je avondeten misschien het eerste moment dat je even ‘tot jezelf komt’. Of misschien gebeurt dat zelfs pas nadat je de afwas hebt weggewerkt en eindelijk op de bank kan gaan zitten. Dan kan er een sterk gevoel ontstaan als ‘en nu ik!’. En wie weet gun je jezelf dan wat lekkers. Iets zoets bijvoorbeeld, omdat je bij je avondeten die smaak nog niet hebt gehad.
De oplossing: overdag vaak genoeg aandacht besteden aan je eigen behoeftes, ook die van je lichaam.

3. Eet je vaak iets zoets na het avondeten (bijvoorbeeld door bovenstaande twee dingen), dan ontstaat er een gewoonte. Je hele systeem rekent op dat zoetmoment, want het komt toch elke dag? Doe je het dan een keer niet, dan zegt jouw systeem: “Hee, nu komt er toch altijd iets zoets? Waar blijft het?”.
Het enige wat werkt: de gewoonte doorbreken. Het helpt al een beetje als je op een andere plek gaat zitten of iets anders verandert, zodat je niet in je standaardpatroon schiet. Maar daarnaast kun je jezelf gewoon inprenten dat het een kwestie van volhouden is. Een paar keer iets anders doen dan snoepen en je nieuwe gewoonte is in de maak!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *