Of ik ook een mening heb

Vroeger, toen Sonja Bakker nog de nieuwste hype was, vroegen mensen om mij heen: kun je niet iets DOEN? Zeg iets, laat van je horen, leg mensen uit dat ze niet moeten sonjabakkeren! De mensen die dat vroegen, hadden zelf het dieet al geprobeerd en waren daarmee in de problemen gekomen. Of ze wilden om beroepsmatige of persoonlijke redenen voorkomen dat andere mensen in de problemen kwamen.

Ik heb daar toen over nagedacht. En ben rustig verder gegaan met wat ik al deed, zonder de noodklok te luiden. Waarom? Omdat er twee groepen mensen waren. De mensen die razend enthousiast waren over het sonjabakkeren, omdat ze er een kilo per week mee verloren. Die mensen wilden helemaal niet van mij horen dat ze ermee op moesten houden. En de mensen die er niets voor voelden om te sonjabakkeren. Die hoefde ik dus nergens van te overtuigen.

En nu is er dokter Frank en vragen mensen wat ik daar nou van vind. Sowieso zijn eiwitrijke dieten weer helemaal ‘in’. Net als een tijdje geleden, toen Montignac en Atkins grote hypes waren. Voor de liefhebbers wat achtergrondinformatie.

De eiwitdieten (met of zonder poeders) hebben over het algemeen twee kenmerken: ze zijn eiwitrijk en koolhydraatarm. Het voordeel van eiwitrijk is dat eiwitten je een verzadigd gevoel geven. Het voordeel van koolhydraatarm is dat mensen met een ‘suikerverslaving’ die ontwennen, waardoor ze minder eet- en snaaineigingen kunnen krijgen.

Voor sommige mensen is zo’n dieet een goede manier om een goed eetritme te vinden. Zij zijn gevoelig voor koolhydraten en geneigd om daardoor meer te eten. Hun lichaam raakt door koolhydraten sneller ontregeld. Aan de andere kant lijken er mensen te zijn die zich niet goed voelen bij een eiwitrijk dieet. Het is hard werken voor je nieren. En je gaat naar ammoniak ruiken. :-)

En dan heb je ook nog de adviezen dat je dierlijk eiwit moet beperken omdat de aardbol de vraag naar zoveel dierlijke producten niet aankan. Als je dan toch alle benodigde aminozuren wilt binnenkrijgen, zou je regelmatig granen en peulvruchten kunnen combineren, maar wij hebben geen cultuur van bonen eten bij de lunch. Bovendien mogen de peulvruchten en granen niet van dokter Frank, want daar zitten koolhydraten in.

Enfin. Omdat er altijd voors en tegens zijn bij elk dieetadvies, omdat elk mens verschillende voorkeuren heeft en omdat een verbod (dus ook een verbod op koolhydraten) er meestal voor zorgt dat mensen hun dieet niet volhouden, werk ik liever ‘dieetvrij’. Ik hou van oefeningen en opdrachten waarmee je kunt leren welke behoeftes je hebt en hoe je die kunt vervullen. Zo krijgt iedereen zijn eigen oplossing. Sommigen kiezen er dan voor om minder koolhydraten te gaan eten, anderen voelen zich prima met twee of drie keer per dag brood eten.

En wat dokter Frank betreft: als zijn dieet werkt, merken we vanzelf dat we in Nederland gemiddeld een stuk slanker en gezonder worden. Als het niet werkt, verdwijnt de hype vanzelf weer. Of ik er nou iets van zeg of niet.

P.S. Ik heb dan wel weer moeten grinniken om dit artikel (en het artikel van Peter van Zon dat je daar kunt vinden)

www.wegmetdeweegschaal.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *